Virksomheden arbejder med at oplyse omkring organdonation, så danskerne kan tage stilling på et informeret grundlag.
Rolle: UX designer og projektleder
År: 2019
Kunde: Organdonor.dk
I dette projekt arbejdede vi med data triangulering, vi anvendte altså tre typer af data for at undersøge websitet. Der opnås kvalificeret indsigt i brugeroplevelsen, ved at anvende kvantitative og kvalitative data, så vi derved får både bredde og dybde i dataene.
Jeg startede ud med en analyse af data i Google Analytics for at se hvilke sider der performede mindre godt, her kiggede jeg f.eks. på høje afvisningsprocenter. Det blev hurtigt tydeligt, at der var flere vigtige sider, som havde en alt for høj afvisningsprocent. Derudover performede trafikken på mobil væsentligt dårligere end desktop besøgende, og derfor blev mobil også et stort fokus i den videre undersøgelse.
Efterfølgende blev der analyseret over 100 optagede videoer af websitet i Hotjar. Disse data giver svar på, hvordan et udsnit af brugere bevæger sig rundt på sitet, og hvor der ses en tendens til at opstå problemer i interaktionen med det digitale produkt.
Til sidst udførte vi en 'tænke- højt test' med fem brugere. Dette er kvalitativ data, der skaber forståelse af brugernes problemer og frustrationer ved interaktion med det digitale produkt. Det skaber en dybere indsigt i brugervenligheden samt brugeres tanker og holdninger hertil. Testen blev udført på både mobil og desktop for at give et mere fuldendt billede af brugeroplevelsen på sitet, samt sikre at vi ikke overså problemstillinger.
Ud fra testen med de 5 testpersoner fandt vi overordnet tre store problemstillinger på sitet, som i høj grad skulle forbedres på den nye digitale løsning.
1. Navigationsvanskeligheder
Testpersonerne har svært ved at finde det de leder efter, når de stilles en opgave. De har løbende følelsen af, at der skal dobbeltklikkes og at der er langt vej hen til målet.
2. Uoverskuelig informationsstruktur
Flere steder er informationer struktureret på en uoverskuelig måde, som gør det svært at finde nøjagtigt det, som brugeren søger. Det er eksempelvis svært at danne sig et overblik over alle nyhederne under nyhedsarkivet, da der ikke er en logisk rækkefølge eller mulighed for filtrering.
3. Læsevenlighed
Alle testpersoner udtrykker, at de mener der er for meget tekst, og at det ikke er overkommeligt at læse. Dette synliggør, at teksten skal gøres mere læsevenlig og dragende. Blandt andet nævner de, at der skal bruges: billeder, video, større skriftstørrelser, fremhævede tal mm.
Disse findings blev brugt til at udarbejde konkrete løsningsforslag til Organdonor.dk, som kunne danne grundlag for et redesign af websitet.
- Kvantitativ dataanalyse i Google Analytics
- Kvalitativ analyse af brugernes adfærd på websitet (Hotjar)
- Kvalitativ brugertest - Tænke højt test
- Udarbejdelse af løsningsforslag og skitser
- Løbende kundedialog og projektledelse
Dette projekt skabte værdifulde indsigter i, hvad der ikke fungerede på det nuværende website.
Det betød, at kunden kunne udarbejde en kravspecifikation med udgangspunkt i reelle brugerundersøgelser, som gjorde det muligt for dem at arbejde videre med udviklingen af et nyt website.