Studiepraktik er en platform, hvor studerende kan søge efter praktikpladser, som en del af deres uddannelsesforløb. Organisationen bag Studiepraktik ønskede at forbedre deres digitale løsning og sikre en ny opdateret version af den eksisterende platform. Vores teams rolle var derfor at hjælpe med den indledende proces og specificere kravene til en ny digital løsning.
Rolle: UX designer og projektleder
År: 2023
Kunde: Studiepraktik (Studiepraktik er et samarbejde mellem videregående uddannelser og ungdoms- og VUC-uddannelser)
I første del af processen havde vi interviews med udvikleren af systemet og analyserede platformen for at få en forståelse af den funktionalitet der lå i det gamle system.
Derefter fokuserede vi på de forskellige brugerroller, herunder studerende og personale på de videregående uddannelser samt ungdomsuddannelserne. Det var vigtigt at forstå de unikke behov og forventninger fra hver brugergruppe for at sikre, at platformen var brugervenlig og intuitiv for alle typer brugere. I denne fase afholdte vi workshops, hvor vi sammen med de forskellige brugertyper diskuterede de eksisterende funktioner og gennemgik hvad der kunne forbedres i en ny løsning.
Her var brugerne også med til at inddele de eksisterende funktioner i need to have og nice to have, da den eksisterende løsning havde for meget funktionalitet som rent faktisk ikke blev brugt. Studiepraktik havde et mål om at skære den nye løsning mere ind til benet og holde sig inden for et fastlagt budget.
2. User Stories og procesdiagrammer
For at sikre en klar forståelse af funktionaliteten fra brugerperspektivet udviklede vi user stories for hver brugertype. For de studerende kan et eksempel være funktioner som filtrering af praktikpladser baseret på studieretning, geografisk placering mv. For de videregående uddannelser var det vigtigt at kunne oprette og administrere praktikopslag.
Udover de skrevne user stories blev der udarbejdet opdaterede procesdiagrammer over funktionaliteten i systemet. Der er en stor kompleksitet i hvordan systemet fungerer, og hvordan praktikansøgningerne behandles gennem lodtrækning. Derfor var disse diagrammer med til at skabe et bedre teknisk overblik for udviklingshuset.
3. Udarbejdelse af Skitser
For at sikre den bedst mulige overlevering til udviklingshuset udarbejdede vi desuden skitser, som visualiserede platformens funktionaliteter. Det gav os et rigtig godt visuelt værktøj til at kommunikere omkring kravene til den digitale løsning.
4. Overlevering til Udviklingshuset
Efter færdiggørelsen af materialet blev det overleveret til fire forskellige udviklingshuse. I den forbindelse hjalp vi Studiepraktik med at udvælge den rigtige udviklingspartner til at designe og udvikle den digitale løsning.
Jeg har i denne proces været ansvarlig for indsamling og analyse af data fra workshops med de forskellige brugertyper. Derudover har jeg stået for at skrive user stories samt visualisere funktionaliteten i procesdiagrammer og skitser.
Opsummeret:
- Indsamling af data i indledende interviews og workshops
- Udarbejdelse af user stories og procesdiagrammer
- Udarbejdelse af konkrete skitser (Balsamiq)
- Overlevering og udvælgelse af udviklingshus
- Løbende kundedialog og projektledelse
Kunden var meget tilfreds efter projektet, da den nye digitale løsning blev udviklet inden for det fastsatte budget og tidsramme. Den nye platform indeholder alle de essentielle funktioner, som blev identificeret i samarbejde med brugerne, så derfor er vi i høj grad lykkedes med vores indledende arbejde.
Platformen blev positivt modtaget af brugerne, som rapporterede om en forbedret oplevelse i forhold til den tidligere version. Den intuitive brugergrænseflade og de tilpassede funktioner gjorde det eksempelvis nemmere for studerende at søge praktikpladser og lettere for de videregående uddannelser at oprette og administrere praktiktilbud.
Projektet demonstrerer vigtigheden af en grundig kravspecificering og inddragelse af brugere i processen.