sofiehammer

Konverteringsoptimering af website

Indledning

Viking Genetics arbejder med kvægavl. Formålet med projektet var at gøre det lettere og mere overskueligt for brugeren at finde den tyr de har brug for til deres produktion, samt sikre at flere brugere kontakter eller bestiller via websitet. 

 

Rolle: UX designer og projektleder

 

År: 2023

 

Kunde: Viking Genetics

Proces

Jeg startede processen med en dataanalyse af det eksisterende website i Google analytics. Her undersøgte jeg blandt andet: bounce rate, page search, time on page, page visits og conversions for at danne mig et overblik over problemstillinger på sitet.

 

Efterfølgende gennemgik og analyserede jeg videooptagelser og Heatmaps i Hotjar, som gav indsigt i brugernes faktiske adfærd og interaktion med websitet. Ved at kombinere disse kvalitative data med de kvantitative data fra Google Analytics, kunne jeg pinpoint præcis, hvor brugerne oplevede udfordringer, og hvor der var størst potentiale for forbedringer.

Eksempel på Heatmap (Hotjar):
image

Efter at have analyseret dataene, præsenterede jeg mine findings for virksomheden og indledte en dialog for at udvælge specifikke områder, som de ønskede hjælp til. Vi identificerede tre nøgleområder:

1) En ny søgefunktionalitet og forbedrede produktlister med filtrering, som gør det nemmere at finde den ønskede tyr

2) En ny "læg i kurv"-funktion for at forbedre bestillingsprocessen

3) En sammenligningsfunktion for tyre, der ville hjælpe kunderne med at træffe mere informerede beslutninger omkring hvilken tyr de skal vælge

Jeg udarbejdede konkrete skitser til at visualisere løsningsforslagene for kunden. Det betød, at vi ikke brugte unødige ressourcer på at ændre i det færdige design. 

Da kunden havde godkendt alle skitserne, gik vi videre til designfasen, hvor vi udarbejdede det endelige design.

Eksempler på mobil skitser:

Skitserne kan ses her: https://balsamiq.cloud/sesaf/pkypxdu

Eksempler på desktop skitser:

Ansvarsområder

Jeg har under processen været ansvarlig for indsamling og analyse af data, samt udviklingen af løsningsforslag i form af skitser. Derudover var jeg ansvarlig for projektledelse og løbende kundedialog, så vi sikrede at projektet nåede i mål til tiden og levede op til kundens forventninger.

På baggrund af mine wireframes og UX-anbefalinger, arbejdede jeg i dette projekt sammen med en anden grafisk designer, som primært stod for den visuelle udformning af designet, hvor min rolle var at reviewe designet løbende.

 

Opsummeret: 

- Kvantitativ dataanalyse i Google Analytics

- Kvalitativ analyse af brugernes adfærd på websitet (Hotjar)

- Udarbejdelse af konkrete skitser (Balsamiq)

- Løbende sparring og review af det visuelle design

- Løbende kundedialog og projektledelse

Resultatet

Resultatet af dette projekt blev et mere brugervenligt og effektivt design, som vi tror på bedre kan imødekomme brugernes behov. Vi forventer at se en forbedring i brugerengagement og konverteringsrate, og vil følge op på resultaterne efter implementeringen, som fortsat er i gang.

Denne proces understreger hvordan jeg arbejder datadrevet i mine designprocesser.